dissabte, 5 de desembre del 2020

TARRAGONA-CLASSIFICACIÓ

 

Les instal·lacions del ferrocarril a Tarragona comptaven amb un gran dipòsit de maquines, tallers de reparació i estació de mercaderies a la zona d’Entrevies. 
 
Malauradament, de moltes d’aquestes instal·lacions no se’n conserva cap més vestigi que les imatges que aquí s’exposen.
 
 
 

 

 DIPÒSIT I TALLERS

L’any 1924, és posà en marxa l’estació de Classificació de mercaderies de Tarragona compartida per les empreses MZA i Norte.  Aquesta estació servia d’enllaç entre les línies de València , Lleida i Madrid i els tràfics procedents del port de Tarragona.

Disposava d’un gran dipòsit  de locomotores i un pont giratori de grans dimensions a més d’un taller de reparació i manteniment de les màquines de vapor  i vagons que va tenir una gran activitat durant els anys 40, 50 i 60.

Esquema de vies de classificació, dipòsit i taller de la instal.lació ferroviària el 1924

 
Cobert i pont giratori del dipòsit de màquines. Anys 1950.

Una locomotora 240 fent l'aiguada al dipòsit. Anys 1950

Locomotora de vapor al pont giratori del dipòsit. Anys 1960

Als maquinistes i fogoners s’afegien una gran quantitat d’oficis, especialistes i peons que treballaven als tallers de reparació i  dipòsits. El manteniment i reparació de vies i catenàries requerien també un gran nombre d’obrers que recorrien les línies contínuament.

Grup de treballadors al taller de reparacions del dipòsit. Any 1957

 
Maquinistes, fogoners i treballadors al dipòsit. Anys 1950

Els diferents centres de treball del ferrocarril de Tarragona estaven units per un tren obrer anomenat popularment “La Tirada” que estava format per material –locomotores i vagons- ja en desús per als serveis comercials.

Locomotora de vapor 0-3-0 remolcant els vagons de la"Tirada". Anys 1960


 Amb la substitució de les màquines de vapor per màquines elèctriques i dièsel, molts d’aquests oficis han desaparegut i d’altres han canviat totalment. La seva feina s’ha centralitzat, informatitzat i mecanitzat de tal manera que en l’actualitat el nombre de treballadors del ferrocarril s’ha reduït molt.


 

A finals dels anys 1980, el dipòsit estava en desús i abandonat. Foto Antoni Nebot

 

ESTACIÓ DE MERCADERIES

Amb la desaparició de les locomotores de vapor l’any 1975, l’estació de classificació va centrar la seva activitat en el moviment  de mercaderies ja que allí es classifiquen i combinen els tràfics procedents de les tres línies ferroviàries amb els tràfics que es generen al port i a la indústria petroquímica. Aquesta instal.lació és un punt estratègic del trànsit ferroviari de mercaderies ja que és una de les estacions de més tràfic de tot Espanya.

Actualment, l’estació està formada per un feix de més de vint-i-cinc vies de recepció i d’estacionament per a vagons de tot tipus: cisternes, tremuges, plataformes,  contenidors amb automòbils, cereals, productes químics i carbons que han arribat a formar vint i trenta trens diaris.

L’activitat de manteniment del material rodant de RENFE es realitza en dos tallers on es fan petites reparacions de locomotores dièsel i un altre de material remolcat.

Edifici de l'estació Tarragona-Classificació els anys 1970.

Diferents composicions de vagons, cisternes i tremuges. Any 2011

 


 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada