divendres, 18 de desembre del 2020

LOCOMOTORES ELÈCTRIQUES

 


L’any 1956 es va inaugurar l’electrificació del trajecte Barcelona-Tarragona i l’any següent el Tarragona-Reus. Des d’aleshores la tracció elèctrica, locomotores i automotors, va desplaçar les velles màquines de vapor.

 

 

TRACCIÓ ELÈCTRICA

L’ús de l’electricitat en el ferrocarril  es gairebé tant antic com el vapor.  La tracció elèctrica es va estendre a les ciutats, tant en tramvies com en trens soterrats , per evitar el fum de les màquines de vapor.  També es va generalitzar el seu ús a les línies de muntanya amb forts pendents i túnels.

A partir de la dècada dels anys 1950 es va generalitzar la tracció elèctrica a tota Europa. Els motors elèctrics són molt eficients, no contaminen,  responen molt bé quan s’han de fer parades freqüents. Per contra l’electrificació d’una línia requereix una infraestructura molt costosa només rendible econòmicament en línies que tenen molt de trànsit.

A Catalunya es van utilitzar la tracció elèctrica des de principis del segle XX en el metro i els tramvies de Barcelona i en les línies de muntanya de Puigcerdà i Sant Joan de les Abadesses.

Automotor elèctric del metro de Barcelona a l'estació de Lesseps, actual línia 3. Anys 1925-1930

Locomotora elèctrica Renfe 281001 a Ribes de Freser, antiga numeració 1001. Construïda per CAF de Beasain, i CEN francesa l'any 1927. Foto Werner Hadman 1971

 


A partir dels anys 1950 es van començar a electrificar les línies convencionals del “vuit català” al voltant de Barcelona. A les nostres comarques es va electrificar el trajecte  Sant Vicenç- Tarragona, l’any 1956; Tarragona-Reus, 1957. L’any 1972 s’havia electrificat la línia d València i posteriorment es va electrificar la línia de Mora-Caspe-Saragossa i la de Lleida. Actualment estan electrificades totes les línies convencionals de les nostres comarques.

Les línies d’alta velocitat es van electrificar amb una tensió de 25.000 v

 

 

 

Locomotora elèctrica Alsthom 276, en la inauguració de l'electrificació Tarragona-Reus. Foto F. Ribera 1957

 

Sèrie 278

Ex 7800 de Renfe. Van ser construïdes per l’americana Westinghouse i la Sociedad Española de Construcció Naval de Sestao l’any 1954 dins del programa d’ajuda americana. Van ser utilitzades preferentment per a les línies de mercaderies en les línies que s’havien electrificat aquells anys.

A Catalunya van operar molt poc temps.  La sèrie amb algunes reformes va funcionar fins els primers anys 90.

UNITATS

EIXOS

POTÈNCIA

PES

VELOCITAT

TENSIÓ

29

B’B’B’

2200 kw

120 t

110 km/h

3.000 v

Locomotora elèctrica americana 278  en doble composició amb una 276 remolcant l'exprés a   Sevilla direcció Tarragona. Any 1970
 

 

Sèrie 276 LES FRANCESES

Antiga sèrie 7600. Locomotores dissenyades per Alstom a França,  d’aqui el renom de “franceses”,  tot i que la majoria van ser construïdes a Espanya per diferents companyies CAF, MTM, MACOSA, i Sec Naval entre els anys 1956 i 1965. Va ser una de les sèries de locomotores elèctriques més nombroses

Van ser destinades a Catalunya per treballar en les línies que havien estat electrificades els anys 50 en tot tipus de composicions, fins i tot van remolcar el Catalan Talgo fins a Barcelona. Van funcionar fins els anys 90  quan un grup de 10 unitats van ser remodelades i van seguir funcionant fins el 1996.

UNITATS

EIXOS

POTÈNCIA

PES

VELOCITAT

TENSIÓ

136

Co’Co’

2.200 kw

120 t

125 km/h

1.500/3.000

Locomotora elèctrica 276 sortint de l'estació de Tarragona amb un tren de passatgers en direcció a Barcelona. Any 1967

 

Dues locomotores la nova tracció elèctrica Alsthom 276 i la vella tracció de vapor Garrat 462 al dipòsit del Miracle. Anys 1960

 

Sèrie 279

Antiga numeració de Renfe sèrie 7900. Construïdes per Mitsubishi, les dos primeres, CAF i CENEMESA els anys 1967 i 1968. Aquestes locomotores poden circular en les dues tensions 1.500 i 3.000 v. També tenen un sistema que regula la velocitat segons si ha de realitzar un transport de viatgers (velocitat 130 km/h) o de mercaderies (velocitat màxima 80 km/h)

Actualment remolquen preferentment trens de mercaderies.

UNITATS

EIXOS

POTÈNCIA

PES

VELOCITAT

TENSIÓ

16

B’B’

2.700 kw

80 t

130 km/h

3.000 v

 

Locomotora elèctrica 279 fabricada per la japonesa MItsubishi amb un tren cisterna passant per Ulldecona en direcció València. Foto Bernat Borràs 2004


Sèrie 289

Antiga numeració Renfe 8900. És una sèrie molt  similar a la sèrie 279. Són locomotores de fabricació japonesa i espanyola (CAF, MELCO, CENEMESA) de l’any 1969. Podia circular en les dues tensions Renfe 1.500 i 3.000 volts i també té bogies birreductors per remolcar trens de viatgers o trens de mercaderies amb menys velocitat.

Algunes de les unitats es van reformar per poder treballar en tàndem de dues màquines

Actualment,  a Catalunya estan dedicades a remolcar trens de mercaderies.

 

UNITATS

EIXOS

POTÈNCIA

PES

VELOCITAT

TENSIÓ

40-50

B’B’

3.100 kw

84 t

140 km/h

1.500/3.000 v

 

Locomotora elèctrica 289 003 en tàndem remolcant un tren cisterna a Izarra. Foto Fernando Cueva anys 2000

 

 

Sèrie 269

Aquesta sèrie ha estat, segurament, la més nombrosa i important de la tracció elèctrica de RENFE. Han estat construïdes per Westinghouse (part elèctrica) WESA, GEE, ATEINSA entre els anys 1973 i 1985. Les unitats es divideixen en varies subsèries 269.000, 269.200 ...

Aquestes locomotores han remolcat tot tipus de trens: expressos, Talgos, mercaderies inclús trens d'alta velocitat. Una part de les unitats s’ha donat de baixa, un petit grup es va exportar a Xile, altres treballen en tàndem de dues màquines i la resta continua operativa tant amb trens de passatgers com de mercaderies.

 UNITATS


EIXOS

POTÈNCIA

PES

VELOCITAT

TENSIÓ

265

B’B’

3.100 kw

88 t

140-200 km/h

3.000 v

La polivalent locomotora elèctrica 269 remolcant una composició Talgo a Reus. Foto Jaume Pallejà anys 1990
 

Doble locomotora elèctrica 269, en tàndem, amb un llarg tren de cisternes a l'estació de Tarragona. Foto Bernat Borràs 2008
 

 

Sèrie 250

Conjunt de locomotores dissenyades a Alemanya i Suïssa com a locomotores de gran potència fabricades per MTM, CAF, BBC i KM entre els anys 1982 i 1987. Si bé al principi podien remolcar trens de viatgers a una velocitat màxima de 160 km/h actualment es dediquen exclusivament a remolcar trens de mercaderies amb la velocitat reduïda a 140 km/h

UNITATS

EIXOS

POTÈNCIA

PES

VELOCITAT

TENSIÓ

40

C’C’

4.600 kw

124 t

160 km/h

3.000 v

 

Tren de cisternes arrossegat per una locomotora elèctrica 250 a l'estació de Tarragona. Foto Bernat Borràs 2004

 

 

Sèrie 251

Locomotores de fabricació japonesa (Mitshubishi) i espanyola (CAF i MACOSA) realitzades entre els anys 1982 i 1984. En principi havien de remolcar tot tipus de trens, així com trens molt pesats, de més de 1000 t.

A Catalunya han circulat molt poc.

UNITATS

EIXOS

POTÈNCIA

PES

VELOCITAT

TENSIÓ

30

B’B’B’

4.650 kw

138 t

100/160 km/h

3.000 v

 

Locomotora elèctrica 251 029 amb un tren carboner procedent del port de Tarragona en direcció a la central tèrmica d'Andorra. Foto Eduard Ramírez 2019
 

 

Sèrie 252

Locomotores de disseny alemany construïdes per CAF-MACOSA ara Alstom, Siemens i Krauss-Maffei entre els anys 1991 i 1996.

 Aquestes màquines circulen per molts països europeus remolcant tot tipus de trens donada la seva versatilitat. Renfe en va encarregar 15 en ample UIC i 60 en ample ibèric. També poden operar en dues tensions:  3000 v. per a les línies convencionals i 25.000 v per a les línies d’alta velocitat

A Catalunya remolquen tot tipus de trens de viatgers de llarga distància Talgo.

UNITATS

EIXOS

POTÈNCIA

PES

VELOCITAT

TENSIÓ

75

B’B’B’

5.600 kw

86 t

220 km/h

3 kv/25kv

 

Locomotora elèctrica 252 amb una composició Talgo  Múrcia-Barcelona a l'estació de Tarragona. Any 2009
 

Locomotora elèctrica 252 remolcant el Talgo Barcelona Lorca en sentit sud a l'estació de Tarragona. Foto Jordi Ollé 1998

 

Sèrie 253

Sèrie de locomotores encarregades a l’empresa Bombardier a partir de l’ any 2008. La meitat seran construïdes directament per Bombardier a Itàlia i l’altra meitat a l’empresa TCR de Villaverde.

Són màquines de gran potència dissenyades exclusivament per al trànsit de mercaderies. Si bé estan construïdes per circular en ample ibèric poden ser adaptades a l’ample estàndard.

UNITATS

EIXOS

POTÈNCIA

PES

VELOCITAT

TENSIÓ

100

B’B’

5.600 kw

85 t

140 km/h

3 kv/25kv

 

Locomotora elèctrica Renfe 253 remolcant un tren cisterna. Foto Luís Zamora 2018  


WEBGRAFIA

Trenes y tiempos

Trenscat.cat

Transpirenaic oriental

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada