dimecres, 23 de desembre del 2020

EL PONT SOBRE L'EBRE A TORTOSA

L'any 1865 la companyia dels Ferrocarriles d'Almansa a València y Tarragona havia acabat de construir la via fèrrea des de València fins a Ulldecona i des de Tarragona fins a Amposta. Per acabar la línia només faltava realitzar el pas sobre el riu Ebre que uniria els dos trams ferroviaris.


 

 

ELECCIÓ DEL TRAÇAT

El primer problema va sorgir en l’elecció del punt de pas. L’empresa, Ferrocarriles AVT, preferia fer un traçat el més directe i  curt possible i per tant situar el pont a Amposta, però es van trobar l’oposició frontal de la societat tortosina. Finalment es va optar per fer un recorregut més llarg i creuar el riu a Tortosa. També presentaren problemes les autoritats militars que exigien que el pont tingués prou alçada per permetre el pas de vaixells per la part navegable del riu.

En vermell s'ha dibuixat el traçat triat l'any 1868. El negre representa el traçat actual. El tram de Santa Bàrbara a Tortosa està clausurat i els trens BCN-València que entren a Tortosa reculen fins a l'Aldea per seguir camí cap a València

 

Les característiques del pont el feien singular per a l’època i el país. Es tractava d’una estructura metàl·lica de més de 220 metres de llargada suportada per deu parelles de pilastres tubulars de ferro i ciment. L’obra la va realitzar l’empresa britànica de Charles Berge que també havia subministrat la via de tot el recorregut.

Construït el 1868 per l'empresa anglesa Charles Bergen. La foto està presa abans de la remodelació, anys 1910.


 El pont va tenir ben aviat problemes d’assentament de les pilastres fins el punt que l’any 1913, la companyia propietària del ferrocarril, llavors Norte, va decidir substituir les pilastres per uns pilars de carreus més sòlids on es va situar en paral·lel una nova estructura metàl·lica feta per la Maquinista (MTM).

 

L'any 1913, es van substituir les pilastres i l'estructura metàl.lica per donar més consistència al pont.
 

El pont va funcionar amb normalitat fins que l’any 1938, en plena guerra civil, l’exèrcit republicà en retirada el va volar per retardar l’avenç de les tropes franquistes. Acabada la guerra, el pont va ser reparat ràpidament substituint els trams volats per dos trams nous fabricats per l’empresa Basconia.

 

El pont volat l'any 1938 per l'exèrcit republicà en retirada.

 
Pont sobre el riu Ebre a Tortosa l'any 2005.

L’any 1996, es va posar en servei la variant ferroviària entre Freginals i l’Aldea amb un nou traçat que deixava Tortosa al marge de la línia principal i que va requerir la construcció d’un nou pont, aquest cop de formigó.

 

Nou pont sobre el riu Ebre a Amposta. Foto Bernat Borràs 2010



 El pont vell ha deixat de tenir circulació ferroviari i ara es d’ús exclusiu per a vianants. És l'entrada a la ciutat de la Via Verda  Alcanyís Tortosa per a bicicletes i vianants que segueix  l'antic trajecte del tren Tortosa-La Puebla de Híjar.

 

Imatge actual del pont sobre el riu Ebre a Tortosa sense circulació ferroviària. Any 2015


WEBGRAFIA


Historias de trenes

Trenes y tiempos 

AVT Historia de los 150 años del ferrocarril en Valencia


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada