LES PRIMERES UNITATS
L’electrificació de les principals línies ferroviàries de Catalunya i la demanda creixent de transport públic per anar a Barcelona va afavorir la creació d’un serveis de rodalies. Els antics trens correus i omnibús formats per vagons de fusta i remolcats per locomotores de vapor no podien assumir les noves demandes. Calien noves solucions i aquestes van venir amb la construcció i posada en servei d’automotors elèctrics especialment pensats per a trajectes curts.
L’encàrrec es va dirigir a les empreses europees amb experiència en el tema. Els primers quinze automotors van ser construïts a Suïssa per una unió de quatre empreses d’aquell país, d’aquí ve el nom popular entre els ferroviaris de “suïsses”. La resta d’unitats, fins a arribar a les cent quaranta-tres, van ser fabricades per les empreses espanyoles: Maquinista, MACOSA I Aguirre. Els automotors van arribar entre 1958 i 1966 i es configuraven de diverses maneres: automotor-furgó-automotor, automotor-furgo, automotor-furgó amb cabina de conducció. Segons la composició rebien el nom de 436, 437 o 438
Els nous trens o tramvies van donar un resultat excel.lent i van seguir en funcionament fins els anys 90.
Automotors elèctrics 436 i 437 a l'estació de França de Barcelona pintats en verd i plata. Foto J. Cabrera 1966
Automotor elèctric 436 5367 prop de l'estació de Tarragona amb un nou disseny de color. Foto J. Pallejà anys 1980
432 ELECTROTRÉN
Eren composicions de dos automotors elèctrics als quals se’ls va afegir més tard un vagó intermedi, dissenyats per realitzat recorreguts de mitja i llarga distància per les línies electrificades. Van ser construïts per MACOSA I CAF entre 1971 I 1979.
Des de Barcelona sortien electrotrens cap a València, Bilbao i Gijón que podien agafar velocitats de 140 km/h. A partir dels anys 90 van deixar de realitzar serveis de llarga distància per fer serveis regionals entre Barcelona i diverses ciutats catalanes amb el nom de Catalunya Exprés que va funcionar fins els anys 2010. Algunes unitats encara funcionen en serveis secundaris.
Automotor elèctric 432 Electrotrén a l'estació de Tarragona com a Catalunya Exprés. Foto Jaume Pallejà. Anys 1990
LES 440/470
Són les unitats que més quilòmetres han fet per tot el país. Durant molts anys, han estat els trens bàsics de la xarxa catalana de regionals i rodalies. Les 255 unitats de la sèrie van ser construïdes per CAF i MACOSA a partir de 1974. Cada unitat està formada per tres cotxes dels quals només un està motoritzat, tot i que tenen cabina de conducció als dos extrems. Poden transportar fins a 340 passatgers i circular en composicions dobles.
A partir de 1993, 55 d’aquestes unitats van ser remodelades tant en el seu interior afegint aire condicionat, lavabos, nous seients; com externament amb un nou frontal. Les unitats remodelades es van reanomenar com a sèrie 470 que va ser destinada bàsicament a les rodalies de Catalunya. Les 470 continuen circulant a les línies de les nostres comarques: R13 Lleida per Valls, R14Lleida per Tarragona, R15 Reus-Ribaroja, R16 Tortosa i R17 Port Aventura.
Automotor elèctric 440 a l'estació de Tarragona. Foto Jaume Pallejà. Anys 1990 |
Automotor elèctric 470 estacionat a la via 3 de l'estació de Tarragona. Any 2008 |
Dues unitats 470 creuant-se a l'estació de Salomó. Foto Manel Jaeckel. Anys 2000 |
444-448 ELECTROTREN
Dues noves sèries d’electrotrens van ser construïdes a partir de 1981, la 444, i de 1987, la 448. La 448 és una millora de l’original 444 que finalment engloba a les dues sèries. Fabricades en diverses empreses espanyoles: CAF, MACOSA, MTM, estan formades per tres cotxes amb cabina de conducció al dos extrems.
Podien circular a 160 km/h i transportar fins a 238 passatgers, la qual cosa les feia molt aptes per a fer serveis de llarga distància Intercity com el Barcelona-València. Junt amb les altres unitats d’electrotren, les 448 van ser destinades a fer els regionals Catalunya Exprés que després es va anomenar Regional Exprés.
Automotor elèctric 448 a l'Andana principal de l'estació de Tarragona procedent de Barcelona. Foto Bernat Borràs. Octubre de 2006 |
Automotor elèctric 448 sense reformar com a Catalunya Exprés a l'estació. Foto Bernat Borràs. Any 2006 |
450 DOS PISOS
Aquestes composicions de dos pisos anaven al principi remolcades per locomotores elèctriques però no van donar bon resultat i finalment es van combinar amb automotors configurant composicions de sis cotxes amb dos automotors i quatre vagons intermedis, sèrie 450, i unes altres de tres cotxes amb un automotor i dos vagons, un d’ells amb cabina, sèrie 451. Poden transportar entre 1800 i 1000 persones assegudes, segons la sèrie, a 140 km/h.
Fabricats per Alstom i CAF entre 1989 i 1994 només circulen en la zona de rodalies de Barcelona per les línies R2 i R4 i això vol dir que només arriben fins a Sant Vicenç de Calders.
Automotor elèctric 450 032M en doble composició entrant a Sant Vicenç de Calders. Foto Bernat Borràs. Any 2010 |
RODALIES 447
Les 447 es van dissenyar expressament per oferir serveis de rodalies amb múltiples parades en distàncies curtes i un gran nombre de viatgers. D'aquesta manera, se'ls va dotar d'una gran capacitat d'acceleració penalitzant la velocitat màxima. És considerat un dels millors trens de rodalia, per la seva gran potència i la seva fiabilitat. Circula per les línies de rodalies de Barcelona i molt ocasionalment arriben més enllà de Sant Vicenç de Calders.
Van ser fabricats per CAF, Alstom i Siemens entre els anys 1993 i 2001 amb capacitat per transportar un màxim dei 270 passatgers a 120 km/h. La seva configuració és de tres cotxes : dos automotors amb cabina i un furgó al mig.
Automotor elèctric 447 de la línia R4 a Sant Vicenç de Calders en composició doble- Foto Bernat Borràs. Any 2010 |
CIVIA 462, 463, 464, 465
Són, en teoria, els substituts de la sèrie 440/470. De moment circulen majoritàriament per la línia R11 BCN a Girona-Figueres. En poques ocasions circulen per les línies del Sud.
Han estat construïts per un conglomerat d’empreses CAF/Siemens/Volssho i Alstom entre els anys el 2004 i el 2010. Poden fer configuracions de dos, tres, quatre o cinc cotxes que poden transportar entre quatre-centes i mil persones, segons la configuració, a una velocitat comercial de 120 km/h.
Automotor elèctric 462 Civia a Calafell. Foto Bernat Borràs. Any 2011 |
WEBGRAFIA
Ferropedia
Xarxacatalana de via ample d'Adif
Trenes y tiempos
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada