El segon carrilet construït a les nostres comarques es va instal·lar entre Tortosa i La Cava. De fet el carrilet no sortia del terme municipal de Tortosa que en aquella època abastava pràcticament tot el Delta de l’Ebre.
Des de la segona meitat del segle XIX es va iniciar l’explotació agrícola del delta, sobre tot amb la plantació d’arròs, i es van crear diferents nuclis de població com Jesús i Maria, La Cava i Sant Jaume d’Enveja. A principis del segle XX la comunicació entre els diferents nuclis de població i el trasllat de mercaderies es feia per via fluvial a través del riu Ebre. La millora de la comunicació entre el delta i la ciutat va ser el principal motiu de la creació del ferrocarril de via estreta que des de Tortosa havia de seguir la vora del riu fins a la Cava. La iniciativa va ser impulsada pel Banc de Tortosa que va crear la Compañia de Ferrocarriles Económicos (FESA).
El Vapor Anita feia el trajecte La Cava Tortosa per al transport de mercaderies i passatgers. Cap el 1915. |
Imatge ben peculiar del Automotor Renault RS$ remolcant vagons de fusta sortint de l'estació de Tortosa. Cap el 1960. |
L'automotor remolcant els cotxes de fusta en plena via. Foto Trevor Rowe cap els anys 1960. |
Locomotora de vapor FESA n 1 Ex Sociedad Valencia de Tranvías. Construïda per Hunslet Engine de Leeds el 1890. Foto Peter Wilen. |
Locomotora de vapor 220 del FFCC Tortosa La Cava n.1 en via mètrica remolcant un tren mixte de vagons i cotxes pels carrers de Tortosa. Postal Cuyàs del 1930 editada per l'AAFCB. |
Placa de la locomotora de vaporadquirida a la Sociedad Valenciana de Tranvías. |
Cotxeres del carrilet a Tortosa amb els diferents automotors i cotxes de passatgers cap el 1960. |
Locomotora de vapor remolcant un tren mixte de càrrega i passatgers a l'estació de Tortosa. Foto Marin von Benson. |
La guerra va interrompre el servei que va trigar molts anys en recuperar el nivell anterior. La manca de recanvis va obligar a reformar l’antic material rodant de la línia. A partir dels anys 50 la competència del transport per carretera va disminuir radicalment el nombre d’usuaris del carrilet. La mateixa empresa FESA gestionava diverses línies d’autobús a la zona. Els mals resultats econòmics van provocar que la línia del carrilet s’integrés a l’empresa estatal dels ferrocarrils de via estreta FEVE el 1964. Malgrat tot, el carrilet va ser tancat definitivament el 31 de desembre de 1967.
El carrilet circulant pels carrers de Tortosa en els seus darrers dies. Foto Barnes del 1967. |
Cotxe de passatgers CC2 anomenat popularment "empalmat" adquirits a la Sociedad Valenciana de Tranvías. Foto CH Farminger any 1967. |
Automotor dièsel Billard A150 construit per la francesa Ferrotrade cap el 1960. Foto Trevor Rowe del 1961. |
Automotor Billard adquirida els darrers anys del carrilet circulant a la vora del canal. Foto Barnes de l'any 1967. |
La línia va ser desmantellada i però s’han preservat una locomotora , un automotor i dos vagons que s’estan restaurant a Tortosa i Deltebre.
Locomotora de vapor FESA 1 preservada a Tortosa. Cap el 1990. |
MÉS INFORMACIÓ
Línia Tortosa-La Cava Aticle publicat a Ilercavonia.
Lo carrilet de Tortosa a la Cava Video que recull imatges sobre el carrilet.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada