dimarts, 23 de març de 2021

REUS PASSEIG MATA

 


L'actual estació de Reus Passeig Mata va ser construïda l'any 1968 al mateix lloc no havia estat l'estació d'MZA i dels Directes a Madrid. 

 

 

L’any 1884, la companyia del Ferrocarril de Valls a Vilanova y Barcelona va construir un ramal de la línia Valls-Vilanova  que partint de Roda de Barà, creuava el riu Francolí i arribava a Reus. La companyia va edificar una estació pròpia, diferent de la ja existent del ferrocarril de Lleida. L’estació de Reus es va ubicar al passeig Pere Mata que es on continua actualment. 

Estació de Reus de MZA al passeig Pere Mata, andanes i marquesina. Postal acolorida editada el 1912.

 
Façana al passeig Mata de l'estació d'MZA. Postal d'ATV editada el 1906.

L’any 1904, l’estació comptava amb un edifici de viatgers de tres plantes amb accés directe al passeig. L’estació disposava de quatre vies, amb una andana principal i una andana central que estaven cobertes per una doble marquesina.

Disposava de dos molls per a mercaderies amb els seus magatzems, una cotxera i una petita reserva de locomotores del costat de Móra. La reserva disposava d’una petita placa, dipòsits d’aigua i carbó i l’aiguada.

Plànol i esquema de vies de l'estació Reus Passeig Mata l'any 1909. Elaborat per Andreu Pàmies.

 
Antigues locomotores de vapor d'MZA i del ferrocarril de Mollet a Caldes exposades a la rotonda de l'estació de Reus. Foto Santiago Mas , novembre de 1981.

 RENFE

Amb la unificació de les companyies a l’empresa estatal RENFE, els serveis ferroviaris també es van unificar. L’existència de dues estacions i d’unes línies independents per als tràfics procedents de Tarragona per anar a Lleida i a Saragossa representava un greu problema de circulació. A més, des de 1952 els trens de llarga distància van deixar de passar per la línia de Roda i passaven per Tarragona.

Des de RENFE es va decidir concentrar tots els serveis en una sola estació, la ubicada al Passeig Mata. El 1967 es va clausurar l’estació de Reus Avinguda, de manera que els trens procedents de Tarragona o Lleida anaven fins a passeig de Mata i allí canviaven de sentit. L’any 1968, l’antic edifici de l’estació d’MZA va ser enderrocat i es va construir un nou edifici ampli i funcional al mateix lloc. El feix de vies es va ampliar fins a sis vies i tres andanes i es va construir una torre singular per ubicar-hi l’enclavament que va funcionar fins que es van instal·lar els nous sistemes de CTC. La zona de mercaderies també es va remodelar amb un únic edifici paral·lel a l’edifici de viatgers.

Plànol i esquema de vies de l'estació elaborat pels serveis tècnics de Renfe cap el 1965.

 
Locomotora de vapor Garrat Renfe 282-0405-2 remolcant un òmnibus de passatgers a Reus. Any 1968.

Locomotora elèctrica Alstom 276, 7631, a l'estació de Reus, remolcant un tren de passatgers. Any 1961.

 
Locomotora diesel 352 del Talgo canviant el sentit al pont giratori de Reus. Cap el 1965.

 

Un tema força complex va ser el de la connexió de les diferents vies de Móra i Lleida que permetessin a les circulacions no haver de canviar de sentit. El tema no  es va resoldre fins  l’any 1989 quan es va construir una “raqueta” a la sortida de Móra que permetia enllaçar amb la línia de Lleida.

Les darreres reformes han permès millorar l’accessibilitat de les andanes amb la instal·lació d’ascensors en cada andana.

 

Locomotora elèctrica 269 remolcant una composició Talgo. Foto Jaume Pallejà cap el 1990.

 

Estació de Reus Passeig Mata totalment reconstruïda. Foto Bernat Borràs de l'any 2013.



Talgo Miguel de Unamuno remolcat per la 252-072 entrant a Reus davant de la torre de l'enclavament. Foto Bernat Borràs any 2006.

MES INFORMACIÓ

L'ESTACIÓ DEL PASSEIG MATA   Revista Digital Tren.cat



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada