L’estació de Reus Avinguda o estació del Nord estava situada a l’actual Parc de Sant Jordi i va ser l’estació del ferrocarril que va connectar Reus amb Tarragona.
Igual que va passar a Tarragona, aquesta probablement no va ser l'estació original ja que segurament n’hi va haver una altra al sud de la ciutat on anys després es va instal.lar l'estació del carrilet de Salou.
La estació de Reus Avinguda o Norte sobte per les grans dimensions tenint en compte que era el termini d’una petita línia. Constava de dos edificis paral.lels un per als passatgers i un altre per a serveis que també s’utilitzava com a cotxera. Entre els dos edificis hi havia una gran marquesina metàl,lica que cobria les andanes i les vies.
L’aspecte més singular de l’estació era l’existència d’un petit pont giratori al final de les vies que s’utilitzava per girar les locomotores dels trens que procedents de Tarragona o Lleida havien de continuar el viatge.
Al costat de l’edifici de mercaderies tenia també un moll i un cobert per a les mercaderies.
Plànol i esquema de vies de l'estació de Reus Avenida elaborat pel serveis tècnics de RENFE cap el 1965. |
Vista aèria de l'estació Reus Avenida on es poden veure els dos edificis paral.lels i l'estructura de la coberta. Foto Francesc Ribera del 1955. |
Capçalera de l'estació termini. Foto Francesc Ribera del 1955. |
Vista de l'estació des de la via de Tarragona. Francesc Rivera any 1955. |
Pont giratori situat al final de l'estació. Francesc Rivera any 1955 |
Fins el 1884 va ser l’única estació de la ciutat fins que la companyia dels Directes va aixecar la seva pròpia estació, de tipologia molt diferent, en una zona propera coneguda com Passeig de Mata. Durant molts anys ambdues estacions van conviure amb els seus propis tràfics, gestionades per les dues companyies més importants del ferrocarril espanyol: MZA i Nord, que havien absorbit en 1898 i 1885 respectivament a aquelles primeres companyies pioneres.
L’estació de Reus-Avinguda va estar en servei fins a març de 1967, quan tots els tràfics es van concentrar a l’estació de Reus-Passeig de Mata, que curiosament també va ser llavors enderrocada i substituïda per la que avui coneixem.
Locomotora de vapor girant al pont giratori de l'estació Reus Avenida. Foto F. LLauradó any 1963. |
Locomotora de vapor remolcant un tren a punt de sortir de l'estació. F. Llauradó any 1964. |
MÉS INFORMACIÓ
REUS NORTE (Article de Reus Digital)
L'ESTACIÓ DEL NORD (Article de la revista digital Tren.cat)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada